Detské kočíky poznáme len 150 rokov, ale bez nich to už nejde

Historický detský kočík

V nejakej forme sa museli prepravovať deti už odjakživa. V staroveku, najmä nomádi a kočovníci ich ťahali na drevených konštrukciách za koňmi. V rôznych formách existovali nejaké náznaky dnešných kočíkov v rôznych historických obdobiach – a neraz vyzerali dosť exoticky.

Samozrejme, vozítka pre deti začali vymýšľať ľudia na dvoroch rôznych dôležitých šľachticov, vojvodov a podobne. Zopár dochovaných exponátov máme z 18. storočia a boli to v podstate malé koče, veľmi luxusné a pripomínajúce ozajstné kočiare. No ozajstným storočím, keď vznikli kočíky vo forme ako ich poznáme dnes – je devätnáste. Stalo sa to vo Viktoriánskom Anglicku, impériu, ktoré sa rozprestieralo nad celou planétou a nároky na prepravu boli zrazu veľmi vysoké. Sprvu boli dosť luxusným tovarom, aj ich značky mali kráľovské a šľachtické mená, aby sa zdôraznilo, že voziť svoje deti na minikáre nie je len tak.

No i tak, keď sa pozriete do nejakého múzea kočíkov (aj na Slovensku bývajú výstavy), tak ešte nad 60 ročnými kočíkmi sa pousmejete – aké rôzne veselé tvary mali. V angličtine je pre nich pomerne veľa názvov, my ich voláme kočíky – malé kočiary – a po pár mesiacoch bábätká presadajú do športových kočíkov, kde už môžu sedieť. A tie na sedenie voláme nespisovne buginy, ale to je len slovo z amerického buggies, mimochodom, pomerne revolučný “transport”, ktorý znamenal pár pevných kusov látky na kolečkách a hneď z toho bolo lacné vozítko pre široké masy.

Na tomto mieste si ešte povieme na čo treba myslieť, keď kupujeme moderný kočík do modernej rodiny:
1. Či kúpime úplne nový, alebo zánovný z druhej ruky. V druhom prípade je to najlepšie od niekoho koho dobre poznáme a dôverujeme mu.
2. Váha kočíka je dôležitá, ak mamička nie je kulturista a okrem potomka bude voziť aj batožinu. Ultraľahké materiály sú vtedy podmienkou.
3. Nastaviteľnosť rúčky, hĺbky kočíka alebo celkovo skladateľnosť. Oceníte to napríklad, keď ho chcete zložiť do kufra auta alebo cestujete hromadnou dopravou.
4. Aké kolieska? Môžu byť štvor alebo trojkolesové, poprípade s rôznymi kolieskami, fixné aj otáčavé. Nafukovateľné kolesá sú vynikajúce kvôli odpruženiu, ale musíte ich fúkať – a možno dostanete aj defekt (je to dosť málo pravdepodobné, ale je). Kvalitné brzdenie je podmienkou.
5. Dizajn. Je to vecou vkusu, ale skúste byť praktickí – napríklad tenká látka sa môže ľahko pretrhnúť, biela sa ľahko zašpiní atď.
6. Úložný priestor. Ak vyrážate do terénu, potrebuje si niekde dať tašku, plienky, fľašku, pršiplášť…a ďaľšie veci.