Užívatelia sa nesprávajú vždy logicky. UX dizajnér musí rozumieť všetkým

Správne UX

Pravidlo číslo jedna pri UX znie: všetci robíme chyby. Svätý grál UX (user experience, užívateľská skúsenosť) alebo unvierzálny návod – neexistujú. Všetko je to o dennej drobnej práci. Dobrá správa je, že všetky omyly sa dajú opraviť a aj malá zmena dokáže zázraky. Základom je identifikovať chybu a priznať si ju. Tu je 9 najčastejších UX chýb, ktoré môžu pokaziť príbeh vašej internetovej stránky:

    1. Krása na úkor výkonu. Mať dizajn ako zo škatuľky – ale pritom pomaly sa nahrávajúci, ťarbavo reagujúci na kliky, alebo dokonca vyhadzujúci hlášky o erroroch – tomu sa futbalovou terminológiou hovorí “umrieť na krásu”. Správne UX experience myslí na výkon.
    2. Na mobile neplatia tie isté pravidlá. Uspokojiť sa s tým, že web je responzívny a že na smartfónoch bez problémov funguje, je ďalší častý omyl. Desktopy a notebooky sú jednoducho iná platforma ako mobily. Ak po užívateľovi chcete príliš veľa dotykov, alebo mu do cesty staviate veľa scrollovacích obrazoviek (veľmi častý efekt responzívneho webu optimalizovaného na PC), robíte opäť chybu.
    3. Call to action” žalár. Každý užívateľ hľadá na webe nejakú činnosť, to je prirodzené. No ak mu podsúvate príliš veľa obrovských tlačítkok, kde užívateľa vyslovene tlačíte do akcie, vaše úsilie sa skôr minie účinkom. A váš web vyzerá nedôveryhodne. Vy by ste na takom webe nakúpili? Pri UX sú konverzie na prvom mieste.
    4. Neplníte užívatelove očakávania. Ak váš návštevník na niečo klikne, určite má už v hlave isté očakávanie čo sa stane. Ak sa stane niečo iné a pred oči mu strčíte neželený obsah, alebo nezrozumiteľnú funkciu, užívateľ nebude dlho zmätene blúdiť. Jednoducho váš projekt opustí a už sa nevráti. Návštevníka nesmiete nútiť lúštiť hlavolamy typu “čo mal dizajnér na mysli”. A musíte sa potýkať s faktom, že mnoho užívateľov nie sú na webe zbehlí, môžu to byť dôchodcovia alebo hendikepovaní ľudia – a vy im musíte vyjsť v ústrety.
    5. Nedizajnujeme weby sami pre seba. Užívateľ a UX dizajnér sú dve úplne rozdielne osoby a každý chce niečo iné, to je prekvapivá myšlienka, že? 🙂 Dizajnér túži, aby bol jeho web progresívny a kreatívny, aby to bolo dielo, za ktoré sa nemusí hanbiť. A užívateľ sa chce rýchlo dostať k svojmu cieľu, trebárs cenníku služieb na webe. Výskum správania návštevníkov je alfou a omegou celej UX teórie a kto ho zanedbáva… nuž, vyrába weby len sám pre seba.
    6. Príliš veľké fixné headery. Je jeden módny trend, ktorý sa patrí skritizovať. Veľké obrázky, ktoré zaberú celú obrazovku, nie sú dobrý nápad. Môžu byť krásne, prešpekulované – ako drahý reklamný bilboard – ale užívateľa upútajú iba raz. Čím viac sa človek bude na váš web vracať, tým viac viac ho to bude otravovať. Nehovoriac o vytláčaní ostatných elementov na stránke. A vracajúci sa užívatelia, to sú tí najkvalitnejší, najlepší zákazníci.
    7. Zanedbané fonty. Pokojne si dajte na čas a hľadajte čo možno najlepšiu kombináciu fontov pre váš web. Nedajte sa zviesť na cestu modernej elegancie, napríklad príliš tenké fonty môžu byť dobre čitateľné na veľkých obrazovkách, ale strácajú sa na telefónoch…
    8. Príliš veľa scrollovania je neduh. Túto tému sme načali už pri bode so smartfónami, no na žiadnej platforme nie je veľa scrollovania užitočné. Do nižších častí webu sa totiž nemusí dostať ani jeden užívateľ. Stačí si nechať urobiť “heatmapu”, napríklad v službe Hotjar a uvidíte to – čím nižšie, tým menej ľudí tam zablúdi.
    9. Web nemusí pretekať obsahom ani elementami. To je to – že jednoduchosť je veľmi komplikovaná. Aj laik tuší, že jednoduchý web je lepší ako zložitý. No i tak profesionáli často nevedia odolať pokušeniu a chcú mať silou mocou na stránkach veci, ktoré tam netreba.