Ak predávate akýkoľvek produkt alebo službu, určite vám už napadlo – zaplatiť si reklamu na Facebooku. Facebook ročne zarába desiatky miliárd dolárov prostredníctvom svojej siete… a na Slovensku na neho chodí viac ako polovica dospelých ľudí. Ale niečo sa mohlo stať. Vaša kampaň nemusela byť úspešná. A vy ste si povedali, že Facebook nie je správny nástroj pre vás. Možno bolo treba všetko iba lepšie nastaviť, alebo viac experimentovať.
Reklám je viac typov: klasické inzeráty v stĺpci, videoreklama, propagované príspevky, reklama v aplikácii, platené zháňanie fanúšikov… Rozpočet a zacielenie máte plne pod kontrolou. Tak do toho.
V prvom rade: na Facebooku sa ťažšie predávajú produkty priamo. Oveľa ľahšie sa šíri povedomie o vašej značke, alebo povedzme, dosahuje registrácia užívateľa v e-shope. Inými slovami: na tejto obrovskej sociálnej sieti získavate skôr potencionálneho zákazníka ako priameho zákazníka. Niekedy sa to nazýva konverzie s nižšou trecou silou. Ide o to, že dotyčný človek váš produkt nehľadal, ale mu bol posunutý pred oči, s tým, že (možno) ho to bude zaujímať. Tým sa Facebook diametrálne líši od vyhľadávača, kde presne viete čo hľadáte alebo od špecializovaných webov na určité kategórie. Zdá sa, že marketing na Facebooku je dlhodobý – k nákupu prichádza až po čase.
Zacielenie reklamy znie lákavo, ale je tiež približné: vek, lokalita, pohlavie, záujmy, niekedy vzdelanie a práca – to nehovorí nič o tom, že dotyčný človek má záujem presne o vašu vec. Ľudí musíte na prvom mieste pobaviť a netýrať ich donucovacou reklamou. Facebook patrí medzi najväčšie sociálne siete, ale funguje si po svojom – stále to nie je bazár, ale v prvom rade zabíjanie času.
Pri tvorbe inzerátov musíte byť skôr kreatívni ako informační. Potencionálneho zákazníka totiž denne vybombarduje obrovské množstvo reklám. Ľudia chodia na sieť sledovať mačičky, rozčuľovať sa nad politikou, ale nie sledovať reklamy. Takže parádny vizuál, vtip – to je to, čo sa ráta.
Spustenú kampaň treba neustále sledovať a upravovať. Dokonca aj keď ste sa rozhodli, že to najskôr vyskúšate prvýkrát v živote s minimálnym rozpočetom (5 eur). Reklama na Facebooku nefunguje spôsobom „nastav a zabudni“, s tým, že bude sama od seba generovať príchod ľudí a zisky. A plytvať svojimi peniazmi (v prípade mnohotisícových rozpočtov) by ste určite tiež nechceli.