Jedna šálka denne. Pre dospelého užitočná dávka

Káva zrnková

Zdá sa, že začať deň kávou je nielen dobrý nápad, ale prináša to aj mnoho benefitov. Okrem toho, že nás kofeín nakopne do dňa, káva má jemne pozivne účinky pre pokožku alebo mozog. Je to viac – oveľa:

Káva nás robí šťastnejšími. Americký inštitút zdravia zistil, že tí, čo pijú kávu, sú menej náchylní na depresie – a s chémiou kofeínu to nemá nič spoločné. Súvisí to s antioxidantami – káva je ich skvelým zdrojom. Zdá sa tiež, že antioxidany z kávy sa do tela uvoľňujú lepšie ako z ovocia. Nuž a káva okrem iného odbúrava aj stres. Dôležité zistenie je, že pitím kávy sa znižuje podstatne šanca, že človek spácha samovraždu (najmä u mužov) – pretože káva je prirodzené antidepresívum.

Káva je dovolený doping pre športovcov. Atléti, čo vypijú pred tréningom šálku kávy sú výkonnejší, najmä pri vytrvalostných športoch. Kofeín zvyšuje počet mastných kyselín v krvi, ktoré umožňujú svalom športovcov vstrebávať a spaľovať tieto tuky a premieňať ich na palivo…

… a pomáha aj pri premýšľaní. Keď nemáte dostatok spánku a užívate kofeín, zvyšujú sa takmer všetky vaše schopnosti: reakčný čas, bdelosť, pozornosť, logické uvažovanie – najkomplexnejšie funkcie spojené s inteligenciou. Občas sa to hodí (keď sa napríklad chystáte na skúšku) – hlavné je, nepreháňať to. V rozumnej miere káva zníži šancu na mozgovú príhodu.

Káva pôsobí dobre na pečeň (obzvlášť u ľudí, čo pijú alkohol, ale nielen u nich). Riziko cirhózy pečene je napríklad o 20 percent nižšie ak si doprajete denne aspoň 1 šálku, čo nie je vôbec nízke číslo. Ale aj iné choroby pečene sú v číslach menej časté.

Káva znižuje riziko rakoviny kože u žien. Tento výskum trval pekne dlho – až 20 rokov. Toľko sledovali vedci dámy, ktoré si denne dopriavali aspoň 3 šálky kávy denne a porovnávali ich štatistické údaje s tými, ktoré pili kávu menej alebo vôbec.

Ľudia popíjajúci kávu majú o nižšiu šancu, že dostanú cukrovku typu B. A to dokonca vraj až o 50 percent – pravda, museli byť také množstvo kávy denne, žeby to už prekračovalo trochu hranicu. Potom sú tu seriózne výskumy tvrdiace, že káva znižuje aj riziko Parkinsonove a Alzheimerovej choroby. A čo dlhší život? Nuž, to je otázka pri hrnčeku kávy. Kvalitná zrnková káva vraj posilňuje DNA a chráni aj hrubé črevo pred rakovinou.

Pri chudnutí nie je váš nepriateľ. Káva obsahuje málo živín, dodáva energiu a znižuje chuť do jedla. Ak pijete tú správnu v správnom čase. V skutočnosti obsahuje určité množstvo tukov, ale pri diéte viete, že všetko sa má robiť s mierou.

Author: admin