Smartfónové aplikácie – oveľa dokonalejšie a ľahšie dosiahnuteľnejšie ako kedykoľvek predtým – zmenili trh. V dnešnej ére sa pohybujeme niekde medzi „potrebujeme vlastnú aplikáciu“ a „vlastná aplikácia nám veľmi pomôže“. Skutočne funčkná apka s užívateľmi zvyšuje bzukot a čísla presne na tých kanáloch, kde potrebujeme. A kde ich vlastne potrebujeme?
- Zdravie. Systematická starostlivosť o zdravie začína u jednotlivca, nie u inštitúcií, ako sa môže niekto domnievať. V tomto sme na Slovensku trochu pozadu – sú krajiny, kde 90 percent užívateľov používa aplikácie na kontrolu hmotnosti, pohybu, prehľad o lekároch, rezervácie, prehliadky, ale trebárs aj spoluprácu s fitness centrami. U nás v tom vedie wame.sk.
- Doprava. Každý pozná Uber, no nie každý ho používa. V každom prípade naštartoval revolúciu, v ktorej boli tradiční prepracovia nútení prísť s vlastnými systémami a novými ponukami. Doprava poháňa aj aplikácie rezervácií v hoteloch, v cestovnom ruchu – celkovo, minimálne 30 percent ľudí má svoje telefóny vybavené apkami v tomto segmente.
- IT. Uverili by ste IT firme, že sa venuje technológiám, keby ste s ňou nemohli komunikovať digitálne? Vývoj mobilných aplikácií je klasickou výbavou slovenského programátora.
- Zábava. Niekedy sa zdá, akoby zábava vypľňala 100 percent času na smartfónoch (aspoň u tých mladších). Nie je to úplne pravda, ale zábavnému priemyslu dávajú aplikácie neskutočné možnosti – a ako inak, do zábavy sa snažia preniknúť aj všetci ostatní a dostať svoj obsah či svoje ponuky do širokého publika.
- Financie. Podľa Googlu 40 percent užívateľov prevádzkuje na svojich zariadeniach aplikácie, kde si kontrolujú stavy účtov, vybavujú platby, faktúry za elektrinu, alebo v podstate akékoľvek finančné operácie a produkty. Ak pôsobíte vo finančnom sektore, bez vlastnej aplikácie pravdepodobne dnes nemôžete fungovať.
- Nákupy. Vďaka covid kríze sa mnoho kamenných obchodov presunulo do digitálneho priestoru. A tu, na mieste kde zúri hyperkonkurencia značiek, tovarov a služieb, sa každý snaží vyrvať svojho zákazníka. Je jasné, že aplikácie museli dôjsť k slovu ako moderný marketingový nástroj, ale aj kanál na komunikáciu so svojimi klientami.
- Gastro. Nuž a pri gastre platí ešte viac – pri lockdowne sa museli reštaurácie a gastro prevádzky hromadne obzerať po internetovom predaji a donáškach. Aj ten najmenší predajca potreboval aplikáciu, systém, ak nie svoj, aspoň nejakú známu sieť – bez toho mnohých čakal krach. Apky v gastre nie sú ničím novým, už pred desiatimi rokmi napríklad Starbucks zvýšil svoje predaje o 20 percent vďaka vývoju vlastnej aplikácie.
- Vzdelávanie. E-learning preskakuje míľniky. Ľudia sú lační po učení sa, po vedomostiach a certifikátoch – a to s telefónom v ruke na vlastnej pohovke doma. Ak im dáte dobrý bod, sú pripravení pohnúť Zemou.