Dobrá správa na začiatok – pri cestovaní lietadlom nie je doprava na letisko ten hlavný problém.
Slovenské hlavné mesto má výnimočnú polohu a tým pádom dostupnosť niekoľkých veľkých letísk (ak sa nedá letieť priamo z bratislavského letiska, ktoré predsa len ročne vybaví desaťkrát menej cestujúcich ako viedenský konkurent). Na druhú stranu, o prekvapenia nestojí nikto. Aké máme vlastne možnosti, ak letíme z Viedne, Budapešti alebo Prahy? Použijeme hromadnú dopravu alebo letiskové taxi?
- Verejná hromadná doprava. Autobus alebo vlak, to je spôsob klasického ekonomického turistu, študenta alebo šetrného cestovateľa. Je to lacné, nehľadáte parkovisko, zastávky sú dostupné na strategických bodoch. Na druhú stranu, treba rátať s ďalším cestovaním – napríklad do hotela alebo na konferenciu. Pre cudzinca to znamená pomerne dosť plánovania a zisťovania spojov, ale zapotí sa aj Slovák. Napríklad so spomínaným vlakom to nie je úplne jednoduché – často sa vám stane, že musíte vystúpiť vo Viedni na hlavnej stanici Hauptbahnhof a nadzemným vlakom (S-Bahn) cestovať ďalej do Schwechatu. No hlavnou nevýhodou sú možné zdržania a meškania. Ako napríklad v Prahe, keď sa stal prípad, že magistrát sa uprostred leta rozhodol frézovať cestu na Letisko Václava Havla a autobusy meškali vyše hodinu. Následná kritika už nikomu nepomohla stihnúť let.
- Vlastné auto. Predpokladajme, že idete vlastným autom (nie požičaným, alebo napríklad s príbuzným či kamarátovým). Je to najväčší komfort a situáciu máte najviac v rukách. Hlavný problém je s parkovaním. Ísť naslepo, alebo s tým, že „to necháte kúsok ďalej“ sa nemusí oplatiť. Z toho žijú firmy, ktoré ponúkajú dlhodobé parkovanie pri letiskách. Iste, postarajú sa o váš pokojný spánok na dovolenke, ale tiež si aj niečo zaúčtujú. Celkovo dosť záleží aj od dĺžky vašej cesty – ak letíte niekam „na otočku“, napríklad na pracovnú cestu, tak vlastné (alebo služobné) auto je vhodná forma dopravy.
- Taxi. Výhody taxíku sú každému jasné. Je to skrátka taxi, pohodlný, s profesionálnym vodičom a firmou od ktorej máte právo požadovať komfort, čisté auto, dochvíľnosť šoféra a podobne. Nezažijete síce stres ani dobrodružstvo, ale tak to má byť. Je to pomerne jasná forma dopravy pre biznismena, ak pre neho nepošle niekto iný automobil. A teraz si určite hovoríte, že prišiel čas spomenúť aj nevýhodu – cenu. Tá môže byť naozaj vyššia ako pri iných spôsoboch. Klasické auto vás vyjde z Bratislavy do Viedne zhruba 50 eur. To nie je málo – pre jedného ekonomického turistu. No ak idete traja alebo štyria, cena sa prakticky vyrovná s verejnou dopravou, ale stále ostávajú hlavné výhody. A nemusíte cestovať v starej ostrieskanej Škodovke, za podobnú cenu sa ponúka aj limuzínová preprava, čiže priestorné klimatizované auto s dobrou výbavou a šoférom na úrovni.
Zhrnuté, spôsob dopravy závisí na vás… ale ako sme už napovedali v titulku, určite nestojí za to šetriť desať eur a riskovať, najmä keď náklady na zahraničné cesty sú oveľa vyššie než zanedbateľná doprava na letisko.