Telefóny a tablety sú plné skvelých technológií. A sú aj krehké – dokonca veľmi krehké. „Opravársky“ biznis prekvitá a expanduje spolu s výrobcami mobilných zariadení.
Podľa dát serveru SquareTrade, iba Američanov stoja rozbité telefóny okolo 25 miliárd dolárov ročne. Sú to ďalšie zlaté rieky zisku, ktoré sa zlievajú (nielen) u výrobcov telefónov.
Toto číslo niektorým analytikom pripadá hrozivo obrovské, ale pripomínajú, že to isté robia už dávno HP s tlačiarňami, Canon s fotoaparátmi alebo Gillette s holiacimi strojčekmi. Jedného dňa budú možno smartfóny spotrebným tovarom, zakúpeným na jeden rok, neopraviteľným. Niečo sa pokazí a vy si budete musieť bežať kúpiť nový. Výrobcovia k tomu sčasti už smerujú… našťastie je to zatiaľ len vlhký sen najmajetnejších akcionárov na tomto trhu. Pri nových a veľmi drahých prístrojoch sú opravy stále výhodnou investíciou.
Nie je žiadne prekvapenie, že z trinástich hlavných súčiastok na mobilnom zariadení sú najčastejšie poškodzované a najčastejšie vymieňané dotykové obrazovky. Žiadne ochranné supersklo alebo gumenný pancier z Ebayu ich nedokáže ochrániť na sto percent. Staré ľudové porekadlo, že chleba padá na zem vždy natretou stranou, sa v 21. storočí zmenilo na zákon – telefóny padajú na zem vždy obrazovkou dole.
Užívatelia reagujú rôzne. Napríklad návštevami neautorizovaných servisov (napríklad opravy mobilov Bratislava), ktoré môžu byť o dosť lacnejšie ako oficiálne centrá pomoci výrobcu. Perlička – k prazvláštným (a chválitebným) aktivitám patrí napríklad zakladanie spolkov geekov a dôchodcov ako sú Fixers Collective, ktorí po „vzore Jediov“ opravujú po večeroch iPhony zadarmo.
Proti oprave starého obľúbeného telefónu hovorí často jedna vec – ľudská chamtivosť. Skrátka, túžite po novučičkej „big thing“ na trhu, ktoré výrobcovia chrlia každý rok. A je jedno či ide o flag ship, vyváženú strednú triedu alebo mimoriadne lacný a stále moderný kus. Medzi ďalšie dôvody môže patriť pridrahá oprava alebo presvedčenie, že to zvládnete sami na kuchynskom stole podľa návodu z webu.
Ale my si v tomto článku radšej povieme, prečo sa pokúsiť o opravu a prečo nakoniec predsa len potrebujete ten iPhone 6 servis:
- Telefón bol príliš drahý. Ak je cena opravy stále zlomková (napríklad obrazovka za 50 euro pri prístroji za 650 euro), oplatí sa to. Iná vec je, keď váš telefón má trhovú hodnotu nižšiu ako cena opravy.
- Telefón je ešte nový. Ak ste si ho zakúpili relatívne nedávno a má väčšinu moderných funkcií – ešte nie je dôvod na upgrade.
- Som na svoj telefón zvyknutý. Niektorí užívatelia si k svojim hračkám vyvinú vzťah a nechcú sa ich vzdať. Alebo sa jednoducho odmietajú učiť nové (a úplne odlišné) ovládanie na inom prístroji (tzv. „syndróm starého účtovníka“ milujúceho svoj starý účtovnícky softvér).
- Je to dobré pre životné prostredie. Ak ste dušou „zelený“, určite viete, že elektronika nie je bio-degradovateľná, naopak, obsahuje vzácne kovy a nebezpečné chemikálie, čiže prístroje neradi vyhadzujete.
- Je to dobré pre ekonomiku. Návštevou miestneho servisu podporíte malú firmu a ich zamestnancov. Veľa firiem ponúka opravu na počkanie – takže šetríte aj svoj čas.
- Chcete sa dostať k svojim dátam. Ak máte v pevne vstavanej pamäti telefónu nafotenú celú dovolenku a podarilo sa vám svoju hračku utopiť – iste sa pokúsite ju zachrániť. Nehovoriac o tom, že v telefóne môžete mať aj oveľa dôležitejšie dáta.
- Bezpečnosť. Vyhodený telefón obsahuje stále citlivé informácie – maily, prístupové heslá, aplikácie plné dôverných dát, ktoré si môže neznámy zlomseľník za určitých podmienok zo súčiastok vydolovať. Preto ho nevyhodíte.