Máte webstránku a snažíte sa ju rozhýbať? Dostať do povedomia ľudí, získať návštevy a a predávať produkty? Určite ste si už položili otázku, či treba investovať do optimalizácie webu (SEO = optimalizácia pre vyhľadávače) a kedy je na to najvhodnejší čas. Ak by sme mali parafrázovať staré čínske príslovie, ten najlepší čas už bol. Druhý najlepší čas je hneď teraz.
Zo začiatku by ste si možno v súvislosti so SEO nemali klásť otázky, kedy budem prvý vo svojej kategórii vo vyhľadávaní. Zatiaľ postačí, keď budete mať príťažlivú, funkčnú a rýchlu stránku, ktorá bude priateľská nielen k ľuďom, ale aj vyhľadávacím robotom. Optimalizácia je jemný nástroj, ale jej výsledky sú dlhodobé. Začať s optimalizáciou doporučujeme v týchto prípadoch:
- Keď máte stránku čerstvo novú. Bez debaty, ideálny čas na on-page aj off-page optimalizáciu. Čerstvo doručené webstránky totiž až príliš často obsahujú veľké množstvo nedostatkov, je to prakticky pravidlo. A ako úplny nováčik nemá stránka žiadny „zápis“ na internete, odkazové portfólio, históriu. Ak tomu trochu nepomôžete, môže sa stať, že vás budú vyhľadávacie roboty obchádzať.
- Keď máte stránku už staršiu. Čo je to starší web? Ak má 5-10 rokov, dá sa hovoriť už o zrelom veku. Staršie weby (ak máme na mysli, že medzičasom neboli výrazne technologicky updatované) sú v našom sektore už deduškovia. V technologickom svete sa mení prakticky všetko – bezpečnostné protokoly, dôraz vyhľadávačov na obsah, mení sa celá filozofia dizajnu… Veď iba pred pár rokmi sme ešte netušili, že na naše stránky bude chodiť väčšina zákazníkov zo smartfónov. Preto ak máte starý web (dá sa to zistiť už letmým pohľadom), je dobré ho vynoviť a samozrejme – optimalizovať.
- Ak váš web nemá toľko zákazníkov ako si predstavujete. Klasický príklad pre SEO agentúry je, že ich oslovujú majitelia stránok (e-shopov) a chcú zvýšiť výkon svojho biznisu. SEO tak čiastočne konkuruje reklame a čiastočne sa s ňou prekrýva. Všetci chceme skrátka predávať. A úlohou optimalizácie je prinášať najkvalitenejších zákazníkov, teda tých, čo sa o vás naozaj zaujímajú a možno si u vás niečo kúpia.
- Ak sa vám zdá, že vás konkurencia predbieha. Sledovať konkurenciu je jedno zo základných pravidiel marketingu. Určite máte zmapované, kto vo vašom segmente ponúka podobné produkty a služby ako vy. Ak vidíte, že konkurencia vytrvalo inovuje, investuje a celkovo je popredu – určite nechcete ostať v závese dlho. Ako sme už povedali, človek venujúci sa SEO, by vám mal vedieť ponúknuť fundovaný názor na web z rôznych hľadísk – a dokázať odhadnúť, čo robí konkurencia lepšie.
- Ak zásadne meníte obsah stránky. Pridávať obsah, updatovať, opravovať, vylepšovať, rozbiehať nové projekty – výborný nápad. Aj vyhľadávače to milujú. No môže sa stať, že vaša stránka prejde toľkými premenami, že sa z nej stane takmer iný web. Pri významných zmenách je vždy praktické aspoň zbežne stránku skontrolovať a následne optimalizovať.
- Keď stránku necháte analyzovať a zistíte, že obsahuje veľa chýb. Analýzu webu si, samozrejme, môžete nechať urobiť aj bez dôvodu kedykoľvek. Vždy je dobré vedieť, ako ste na tom. Základnú analýzu si tuší už samotný majiteľ webu – laik. S pokročilejšími údajmi mu môže pomôcť zbehlý SEO manažér, alebo dokonca aj nejaké tie free nástroje na internete. A ešte sa nestalo, žeby sme videli web, ktorý je na 100% skvelý. Vždy sa nájde niečo, čo sa dá vylepšiť. Perfektný a dokončený web neexistuje – zato existujú miliardy stránok v procese vývoja.